الأربعاء، 9 مايو 2012

أغاني الصبيانية

بالأمس وجدت أخي الصغير يشاركني أغاني صبيانيتي.. لم يتغير شئ سوى أني أحببتها أكثر وهو أيضا

(1)
راح أكون تلميذ شاطر نجيب
وروني الدنيا دي ماشية إزاي
دي معاني كتير لكني معرفهاش
جبل المعرفة أنا شايفه رهيب
العلم عجيب وبعيد وقريب
أنا وسط الناس أنا واحد منهم
ولأول مرة اعرف وافهم أسرارهم
أيوه أنا اهو.. علموني
عايز اعرف كل شئ عن الأغراب
أنا غريب.. علموني
مش حاسس غربة وأنا وياكو يا أغراب

(2)
افهم أسرار الحياة
عيشاها بحكمة وانتباه
ويا الأيام تتحرك أدام
ياما هتشوف ياما هتلاقي
أسئلة هتدور جواك
بكرة تجاوب انت عليها
يا سلام بكره عليك
يا إنسان يا ابن الحياة
يا إنسان ممكن تتطير
بكرة تمشي راسك فوق
يا إنسان قوام هتكون كبير
وسط الغابة مين يدلك
مفيش وياك إنسان
وبإيمانك بالإرادة
بكرة تبقى زينة الرجال
راح تتعلم قوام
وتعلمهم إنت كمان
دايما أحبابك تتجمع وياك
كل اللي عيشته في خيالك
كل اللي حلمت بيه
ده الأوان اليوم يتحقق
ويكون ما بين إيديك
يا إنسان يا ابن الحياة
يا إنسان ممكن تتطير
بكرة تمشي راسك فوق
يا إنسان قوام هتكون كبير


(3)
الطريق همشيه مهما طال عليا
والمكان هلاقيه مهما لاجله شقيت
حتى لو ميت ميل برضو صبري جميل
لازم امشي سنوات عشان أوصل للبيت
الطريق بمشيه مهما طال عليا
حتى لو كان إيه هلقاني اهتديت
حتى لو ميت ميل برضو صبري جميل
لازم امشي سنوات عشان أوصل للبيت

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق